Adresatami innowacji byli uczniowie klasy VII Publicznej Szkoły Podstawowej w Grabowie nad Wisłą. Czas realizacji innowacji obejmował okres od do maja 2022. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach godziny wychowawczej.
Niniejsza innowacja miała na celu wspierać uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie z własnymi uczuciami z wykorzystaniem scenariuszy pochodzących ze strony Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Lekcje z emocjami miały zachęcać i motywować uczniów do empatii, samoświadomości oraz poznawania sposobów akceptowania trudnych odczuć. A także zapobiegać trudnościom wychowawczym w klasie i szkole.
W ramach innowacji zostały podjęte następujące zadania:
- Realizacja zagadnienia pilotażowego, stanowiącego jednocześnie zgłoszenie klasy, a zarazem szkoły do projektu.
- Realizacja 10 scenariuszy zajęć opracowanych przez fachowców w zakresie psychologii dziecięcej i psychoterapii.
- Umieszczenie po każdej lekcji na platformie Fundacji oceny lekcji oraz zdjęć z jej przebiegu.
- Wykonanie ankiety ewaluacyjnej na koniec projektu.
- Pobranie materiałów na finał projektu (dylomy, artykuły, podziękowania, certyfikat dla klasy)
Dzięki realizacji projektu „Lekcje z emocjami” zostały zrealizowane cele edukacyjne, zawarte w nowej podstawie programowej mi.in. wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Ponadto zajęcia służyły kształtowaniu postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Stanowiły doskonałą zachętę do samorozwoju i poprawy relacji w grupie rówieśniczej.
Metody i formy pracy na lekcjach wychowawczych dostosowane były do wieku i możliwości uczestników zajęć. Zostały opracowane przez fachowców w dziedzinie psychologii dziecięcej Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego. Stanowiły kontynuację tematyki lekcji wychowawczych, oraz jej uzupełnienie i poszerzenie. Przewidziano realizację 10 zajęć w oparciu o innowacyjne scenariusze lekcji zamieszczone na stronie Uniwersytetu Dzieci.
Udział uczniów w zajęciach znacznie przyczynił się do rozwoju umiejętności interpersonalnych, zaangażowania w rozwój osobisty i dobre relacje z rówieśnikami. Ponadto dał możliwość ukierunkowania na poznawanie siebie i świata oraz zdobywanie wiedzy w sposób kreatywny. Nauka przez działanie i zabawę jest skuteczną metodą edukacyjną i wychowawczą.
W efekcie uczniowie nabyli umiejętności rozpoznawania własnych emocji , nazywania ich jak również ich opanowywania. To z pewnością wpłynie pozytywnie na uczniów klasy siódmej, dając im większą pewność siebie, a jednocześnie motywację do działania, co w rezultacie przyniesie wymierne korzyści w dorosłym życiu.
Lekcje z emocjami przyniosły również wymierny wpływ na pracę szkoły. Pozwoliły na podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez prowadzenie atrakcyjnych zajęć z uczniami. W znaczący sposób wpłynęły na rozwój jednostki, rozwój grupy, a w perspektywie długofalowej na rozwój szkoły. Udział w projekcie stanowił równocześnie promocję szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
wych. Anna Korczak