Publiczna Szkoła Podstawowa im. Haliny Mirosławskiej w Grabowie nad Wisłą

Grabów nad Wisłą 57   26-704 Przyłęk

tel./fax 48 677-58-62

pspgrabow@gminaprzylek.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2367620
  • Do końca roku: 228 dni
  • Do wakacji: 35 dni

WARSZTATY LITERACKIE DLA UCZNIÓW - 27.09.2018 r.

Po raz kolejny Gminna Biblioteka Publiczna w Przyłęku zawitała w naszej szkole. W dn. 27 września uczniowie kl. IV i VIII uczestniczyli w zajęciach pt. "Jak powstaje książka?" Spotkanie poprowadziły przedstawicielki Stowarzyszenia Dziennikarzy i Dokumentalistów KONCENTRAT - Anna Błaszkiewicz i Aleksandra Rzążewska.

Celem zajęć było zapoznanie uczestników z etapami powstawania książki, przyjrzenie się pracy poszczególnych osób zaangażowanych w proces produkcji książki oraz pokazanie zabiegów towarzyszących procesowi wprowadzania książki na rynek.

Spotkanie rozpoczęło się od rozmowy na temat zainteresowań i czytelniczych doświadczeń uczestników oraz  najbardziej i najmniej lubianych przez nich książek. Kolejnym etapem było krótkie omówienie idei blurba, czyli jedno albo dwu zdaniowej rekomendacji pisanej przez znane osoby dla wybranych książek w celu podniesienia zainteresowania daną pozycją i zwiększenia sprzedaży. Zadanie uczestników polegało na stworzeniu treści blurba i wybraniu odpowiedniej osoby ze sfery publicznej, która mogłaby takiej rekomendacji udzielić.

Następnie uczestnicy spotkania otrzymali specjalnie przygotowane arkusze pracy – na każdym z nich znajdował się tytuł książki, gatunek i krótkie streszczenie. Zadaniem było napisanie pierwszego zdania jakim mogłaby zaczynać się taka książka. Uczestnicy pracowali samodzielnie albo w 2-3-osobowych zespołach. Prowadzące zwróciły uwagę na to, jaki wpływ na zainteresowanie książką ma jej rozpoczęcie i podały przykłady najbardziej znanych pierwszych zdań w książkach.

Kolejnym zadaniem było omówienie procesu produkcji książki z uwzględnieniem pracy łamacza, ilustratora, grafika i fotoedytora. Uczniowie otrzymali specjalnie przygotowane karty pracy, na których były zdjęcia mogące znaleźć się na okładce. Ich zadaniem było określenie do jakiego gatunku książek zdjęcie okładkowe pasuje oraz wymyślenie tytułu książki.

Następnie uczestnicy spotkania otrzymali kartki w dwóch kolorach – na żółtych pisali nazwę owocu, na zielonych przymiotnik związany z cechami charakteru. Zwinięte w kulki kartki trafiły na jeden ze stolików. W kolejnym kroku losowali po jednej kartce każdego koloru – przypadkowo utworzony tytuł, np. „Złośliwa cytryna” stał się tytułem ich autobiografii. Zadaniem uczestników spotkania było zastanowienie się, jakim zdaniem może się zaczynać tak zatytułowana książką na ich temat.

Ostatnim elementem zajęć było omówienie roli redaktora i korektora w wydawnictwie książkowym. Zadaniem było znalezienie ukrytych w tekście błędów gramatycznych, składniowych, interpunkcyjnych, leksykalnych i frazeologicznych oraz wynotowanie ogólnych uwag dotyczących charakteru tekstu.