Publiczna Szkoła Podstawowa im. Haliny Mirosławskiej w Grabowie nad Wisłą

Grabów nad Wisłą 57   26-704 Przyłęk

tel./fax 48 677-58-62

pspgrabow@gminaprzylek.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2368901
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

INNOWACJA PEDAGOGICZNA "LEKCJE Z EMOCJAMI" - PODSUMOWANIE

Adresatami innowacji byli uczniowie klasy VII Publicznej Szkoły Podstawowej w Grabowie nad Wisłą. Czas realizacji innowacji obejmował okres od  do maja 2022. Zajęcia innowacyjne odbywały się  w ramach godziny wychowawczej.

Niniejsza innowacja miała na celu wspierać uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie z własnymi uczuciami z wykorzystaniem scenariuszy pochodzących ze strony Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Lekcje z emocjami miały zachęcać i motywować uczniów do empatii, samoświadomości oraz poznawania sposobów akceptowania trudnych odczuć. A także zapobiegać trudnościom wychowawczym w klasie i szkole.

W ramach innowacji zostały podjęte następujące zadania:

  1. Realizacja zagadnienia pilotażowego, stanowiącego jednocześnie zgłoszenie klasy, a zarazem szkoły do projektu.
  2.  Realizacja 10 scenariuszy zajęć opracowanych przez fachowców w zakresie psychologii dziecięcej i psychoterapii.
  3. Umieszczenie po każdej lekcji na platformie Fundacji oceny lekcji oraz zdjęć z jej przebiegu.
  4. Wykonanie ankiety ewaluacyjnej na koniec projektu.
  5. Pobranie materiałów na finał projektu (dylomy, artykuły, podziękowania, certyfikat dla klasy)

Dzięki realizacji projektu „Lekcje z emocjami” zostały zrealizowane cele edukacyjne, zawarte w nowej podstawie programowej mi.in. wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Ponadto zajęcia służyły kształtowaniu postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Stanowiły doskonałą zachętę do samorozwoju i poprawy relacji w grupie rówieśniczej.

Metody i formy pracy na lekcjach wychowawczych dostosowane były do wieku i możliwości uczestników zajęć. Zostały opracowane przez fachowców w dziedzinie psychologii dziecięcej Fundacji Uniwersytet Dzieci.

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego. Stanowiły kontynuację tematyki lekcji wychowawczych, oraz jej uzupełnienie i poszerzenie. Przewidziano realizację 10 zajęć w oparciu o innowacyjne scenariusze lekcji zamieszczone na stronie Uniwersytetu Dzieci.

Udział uczniów w zajęciach znacznie przyczynił się do rozwoju umiejętności interpersonalnych, zaangażowania w rozwój osobisty i dobre relacje z rówieśnikami. Ponadto dał możliwość ukierunkowania na poznawanie siebie i świata oraz zdobywanie wiedzy w sposób kreatywny. Nauka przez działanie i zabawę jest skuteczną metodą edukacyjną i wychowawczą.

W efekcie  uczniowie nabyli umiejętności rozpoznawania własnych emocji , nazywania ich jak również ich opanowywania. To z pewnością  wpłynie pozytywnie na uczniów klasy siódmej, dając im większą pewność siebie, a jednocześnie motywację do działania, co w rezultacie przyniesie wymierne korzyści w dorosłym życiu.

Lekcje z emocjami przyniosły również wymierny wpływ na pracę szkołyPozwoliły na podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez prowadzenie atrakcyjnych zajęć z uczniami. W znaczący sposób wpłynęły na  rozwój jednostki, rozwój grupy, a w perspektywie długofalowej na rozwój szkoły. Udział w projekcie stanowił równocześnie promocję szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.

 wych. Anna Korczak